سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جدیدترین گجت و اکسسوری دنیای دیجیتال

تفاوت ظرفیت واقعی و ظرفیت اسمی پاوربانک به چه صورت است؟

    نظر

پاوربانک‌ها، محصولاتی کاربردی هستند که به ما کمک می‌کنند در شرایطی که دسترسی به برق نداریم گوشی خود را شارژ کنیم و بتوانیم همچنان از آن‌ها بهره ببریم. این محصولات از ابتدای معرفی خود با استقبال همه جانبه‌ی کاربران مواجه شدند و روز به روز هم به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود.

اما همه‌ی این‌ها را که کنار بگذاریم، احتمالا شما هم با این موضوع مواجه شده‌اید که یک پاوربانک 10000 میلی آمپر ساعتی نمی‌تواند یک گوشی با ظرفیت باتری 3000 میلی آمپر ساعت را 3 بار شارژ کند، اما این اتفاق چه دلیلی دارد و از کجا باید بفهمیم که یک پاوربانک واقعا چه مقدار ظرفیت دارد و تا چه حد می‌توان به روی آن حساب باز کرد؟

تفاوت ظرفیت واقعی و ظرفیت اسمی پاوربانک در چیست؟



آیا می‌دانید ظرفیت واقعی یک پاوربانک چه اندازه است و چگونه محاسبه می‌شود؟ خیلی از کاربران تمایل دارند که بدانند چند بار می‌توانند گوشی هوشمندشان را با دستگاه پاوربانک شارژ کنند. اغلب افراد برای رسیدن به تعداد دفعاتی که یک پاوربانک قادر است یک دیوایس را شارژ کند، به اشتباه ظرفیت پاوربانک را تقسیم بر ظرفیت دیوایس می‌کنند (فرمول زیر)؛ اما این کار اشتباه است.

تعداد دفعات شارژ دیوایس= ظرفیت دیوایس (mAh) / ظرفیت پاوربانک (mAh)

برای مثال اگر یک پاوربانک با ظرفیت 10400 میلی آمپرساعت دارید و قصد دارید که گوشی هوشمندتان که مجهز به یک باتری 2600 میلی آمپرساعتی است را با آن شارژ کنید، احتمالا تمایل دارید بدانید که این پاوربانک قادر است چند بار متوالی گوشی‌تان را شارژ کند. اگر از فرمول بالا استفاده کنید، خواهید داشت:
ads

4 = 2600 / 10400 = تعداد دفعات شارژ گوشی

باید گفت این طرز محاسبه کاملا اشتباه است. زیرا ظرفیتی که روی یک پاوربانک نوشته شده و از سوی کمپانی سازنده آن تعیین شده است در حقیقت نمایشگر ظرفیت باتری داخلی تعبیه شده در پاوربانک است و همین امر سبب می‌شود که خیلی از کاربران به اشتباه در هنگام خرید یک پاوربانک تنها به ظرفیت اسمی آن توجه کرده و با تکیه بر این مقدار، به خرید یک پاوربانک اقدام کنند.

بهتر است بدانید هنگامی‌که یک گوشی را به پورت USB پاوربانک متصل می‌کنید، گوشی در یک ولتاژ 5V شارژ می‌شود اما باتری پاوربانک در محدوده ولتاژ 3.6-3.7 ولت کار می‌کند. این بدین معنا است که مدار داخلی پاوربانک می‌بایست ولتاژ موردنیاز برای پورت USB خود را نیز تامین کند که سبب می‌شود ظرفیت موجود پاوربانک برای شارژ دیوایس، کاهش یابد.

چرا ظرفیت واقعی از ظرفیت اسمی کمتر است؟



به بیان بسیار ساده به این دلیل که در زمانی که گوشی شما توسط پاوربانک در حال شارژ است اتلاف انرژی رخ می‌دهد و این یعنی تمام انرژی خارج شده از پاوربانک به گوشی وارد نمی‌شود و به دلیل تبدیل‌هایی که در طول این فرآیند انجام می‌شود با اتلاف انرژی مواجه هستیم. عمده دلیل این اتلاف انرژی را می‌توانیم در دو دلیل زیر خلاصه کنیم:

  • مدار تثبیت ولتاژ گوشی شما ممکن است ولتاژ دریافتی را کاهش دهد و به همین دلیل مقداری از انرژی خارج شده از پاوربانک به باتری گوشی شما وارد نشود
  • ولتاژ خروجی پاوربانک به مقادیر بالاتر از 3.7 افزایش پیدا کند که این موضوع نیز باعث اتلاف انرژی می‌شود.


چگونه ظرفیت واقعی یک پاوربانک را دقیق محاسبه کنیم؟



فرض کنید پاوربانکی با ظرفیت 20000 میلی آمپر ساعت داشته باشیم. این مقدار با تبدیلی بسیار ساده (برای تبدیل Mah به Ah باید آن را بر 1000 تقسیم کنیم) معادل می‌شود با 20 آمپر ساعت.

قبل از ادامه این محاسبه باید در نظر داشته باشید که ولتاژ باتری‌های به کار رفته در پاوربانک 3.7 ولت می‌باشد در صورتی که خروجی نرمال پاوربانک‌ها 5 ولت می‌باشد.

حال طبق فرمول برای محاسبه‌ی توان باید Ah در V ضرب کنیم که طبق اطلاعات برابر می‌شود با P = V x I = 3.7 x 20 (Ah) = 74 Wh

حال از آنجایی که این 3.7 ولت باید به 5 ولت افزایش پیدا کند پس باید 74 Wh را بر ولتاژ 5 ولت تقسیم کنیم که می‌شود I = P/V —> I = 74 (wh) / 5 (V) = 14.8Ah.

حال باید 14.8 Ah را در 1000 ضرب کنیم تا ظرفیت معادل 14800 میلی آمپر ساعت شود. اما آیا این ظرفیت واقعی پاوربانک است؟ خیر! محاسبات هنوز به پایان نرسیده است، چرا که ما تا این قسمت تنها تبدیل و اتلاف انرژی پاوربانک هنگام خروج از خود پاوربانک را محاسبه کردیم و حالا وقت آن است که اتلاف انرژی هنگام وارد شدن جریان به داخل باتری را نیز محاسبه کنیم.

گوشی هوشمند شما حداکثر ولتاژ 4.3 در زمان خالی بودن باتری و حداکثر ولتاژ 3 ولت در زمان پر شدن باتری را می‌تواند دریافت کند و این یعنی خروجی ولتاژ 5 ولت پاوربانک در ابتدای شارژ حدود 15 درصد اتلاف پیدا کرده و در هنگام پر شدن شارژ گوشی شما در حدود 40 درصد انرژی پاوربانک اتلاف می‌شود.

تازه این نکته‌ی مهم را هم در نظر داشته باشید که اگر سیمی که به پاوربانک و گوشی متصل کرده‌اید از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد این اتلاف انرژی بیشتر هم شده و می‌تواند انرژی بسیار زیادی را هدر دهد.

پس خلاصه‌ی امر چگونه شد؟ اگر فقط همان 15 درصد اتلاف انرژی تبدیل 5 ولت خروجی پاوربانک به 4.3 ولت ورودی گوشی را هم در نظر بگیریم باید از عدد 14800 قبلی حدود 15 درصد کم کنیم که به عدد 12600 میلی آمپر ساعت می‌رسیم. این عدد در واقع ظرفیت واقعی پاوربانک شما است و شما می‌توانید بگویید این پاوربانک 20000 میلی آمپر ساعتی من می‌تواند یک گوشی با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت را حدود 3.15 بار شارژ کند.
چگونه ظرفیت واقعی یک پاوربانک را سریع محاسبه کنیم؟



شاید این محاسبات بالا کمی حوصله بخواهد و شاید شما خیلی راغب نباشید که این مراحل را پشت سر بگذارید تا به ظرفیت واقعی پاوربانک خود پی ببرید. خوشبختانه راه میانبر و محاسبه‌ی سریع و تقریبا دقیقی نیز برای این موضوع وجود دارد و آن این است که شما طرفیت اسمی پاوربانک خود را در 65 درصد ضرب کنید تا به صورت حدودی و با دقت خوبی به ظرفیت پاوربانک خود پی ببرید.
محاسبه ظرفیت واقعیمحاسبه ظرفیت واقعی

برای این مثال باید 20000 را در 65 درصد ضرب کنید که حاصل آن برابر با 13000 می‌شود (محاسبات بالا به عدد 12600 رسید که یعنی این روش با دقت قابل قبولی قابل استفاده است). و به عنوان مثال ظرفیت واقعی یک پاوربانک 10000 میلی آمپر ساعتی برابر می‌شود با 6500 میلی آمپر ساعت.

نتیجه گیری

ظرفیتی که روی پاور بانک‌ها نوشته شده است از سمت شرکت سازنده آن بوده و به معنی ظرفیت باتری در داخل آن است. این امر گاهی موجب می‌شود که خریدار به هنگام خرید، این ظرفیت را با ظرفیت واقعی پاور بانک اشتباه گرفته و با تکیه به این میزان، اقدام به خرید کند.

خوب است بدانید که تفاوت ظرفیت اسمی و واقعی پاوربانک در چه چیزهایی هستند و زمانی که شما پاور بانک را به گوشی خود متصل می‌کنید، ظرفیت واقعی به معنی تعداد دفعاتی است که گوشی شما توسط پاور بانک شارژ می‌شود. باتری گوشی‌های هوشمند دارای ولتاژ مشخصی است و هنگام شارژ به وسیله پاور بانک ظرفیت مشخصی از آن پر می‌شود.

پاور بانک دارای دو قطب باتری و مدار الکترونیکی است که توسط این دو فاکتور کار شارژ دیوایس (دستگاه) شما را انجام می‌دهد. این محصول برای تبلت‌ها و گوشی‌های مختلف مناسب بوده و با خرید آن می‌توانید انرژی الکتریکی را ذخیره نموده و در مواقعی که برق در دسترس ندارید، از آن استفاده کنید.

برای خرید یک پاور بانک خوب باید به ظرفیت واقعی آن توجه کنید. همانطور که در این مطلب در خصوص تفاوت ظرفیت اسمی و واقعی پاوربانک مطالعه نمودید، می‌توانید به راحتی بر طبق ظرفیت هک شده روی پاور بانک ظرفیت واقعی آن را محاسبه کنید. با محاسبه این میزان می‌توانید، مشخص کنید که پاور بانکی که می‌خرید چند بار گوشی شما را شارژ خواهد کرد. محاسبه میزان ظرفیت واقعی پاور بانک یک کار هوشمندانه پیش از خرید این محصول است که به شما توصیه می‌شود، حتماً این کار را انجام دهید.

منبع: تکنوسان مگ