سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جدیدترین گجت و اکسسوری دنیای دیجیتال

لامپ هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

    نظر

لامپ هوشمند یکی از وسایل اصلی هوشمند سازی ساختمان و سیستم روشنایی هوشمند است. اساس کار آن بر پایه اینترنت اشیا است. قابلیت های زیادی دارد. در ضمن می توان از امکاناتی که در اختیار ما قرار می دهد به بهترین نحو استفاده کنیم.

لامپ های معمولی در یک سرپیچ قرار میگیرند و فقط اتاق را روشن می کنند. لامپهای هوشمند کارهای بیشتری می تواند انجام دهد و دلیل اسمارت بودن آن، قابلیت اتصال بی سیم به اپلیکیشن مخصوص نصب شده در گوشی شماست. این قابلیت، درهای ناممکن بسیاری را باز می کند.

لامپ اسمارت چگونه کار می‌کند؟



لامپ‌های اسمارت برای کار کردن به گوشی هوشمند، تبلت و یا سیستم اتوماسیون خانگی نیاز دارند چون از استاندارد‌های ارتباطی وایرلس مانند بلوتوث، Wi-Fi، Z-Wave یا ZigBee برای اتصال به یک برنامه در دستگاه یا سیستم اتوماسیون استفاده می‌کنند. برخی از برندها برای کار کردن به یک دروازه یا Gateway خاص نیاز دارند (مثل Philips Hue Bridge که برای کار با لامپ‌های هوشمند برند Philips ضروری هستند).

بسیاری از برندها برای یکپارچگی بهتر لامپ‌ها با سایر دستگاه‌های خانگی هوشمند و سیستم‌هایی که احتمالا از آنها استفاده می‌کنید؛ بیش از یک فناوری وایرلس استفاده می‌کنند. به عنوان مثال یک لامپ هوشمند ممکن است با بلوتوث ، Wi-Fi و Apple HomeKit کار کند تا به شما امکان استفاده از گزینه‌های مناسب و پیکربندی لامپ هوشمند را بدهد.

لامپ هوشمند چه قابلیت هایی دارد؟

  • امکان دیمر شدن (کم و زیاد شدن شدت نور بر اساس نیاز)
  • کنترل از روی اپلیکیشن و از راه دور
  • قابلیت کنترل تعدادی از لامپ‌های هوشمند با یکدیگر
  • نصب و راه‌اندازی آسان
  • امکان کنترل به وسیله دستیار صوتی
  • قابلیت اضافه شدن سایر امکانات، مانند سنسور دما و حضور، ساعت، پخش موسیقی و …
  • امکان تغییر رنگ لامپ
  • قابل برنامه‌دهی برای روشن و خاموش شدن لامپ‌ها
  • امکان خاموش و روشن شدن خودکار با حسگر حرکت

 
چرا باید از لامپ های هوشمند استفاده کنیم؟



چه دلیلی وجود دارد که به فکر تغییر لامپ‌های معمولی به انواع هوشمند باشیم؟
در ادامه 5 دلیل مهم آمده است:

  1. یک ویژگی اولیه در لامپ‌های هوشمند، کم و زیاد کردن شدت نور بدون نیاز به کلید دیمر است. با این قابلیت می‌توانید نور اتاق را مناسب برای مطالعه، مهمانی یا خواب کنید.
  2. زمانی که مسافرت هستید، لامپ‌های هوشمند امنیت خانه هوشمند را تامین می‌کنند. چرا که می‌توانید آن‌ها را از هر کجا و از طریق گوشی کنترل کرده و روشن و خاموش کنید. در این صورت احتمال این که خانه شما مورد توجه سارقین قرار بگیرد پایین می‌آید.
  3. بسیاری از لامپ‌های هوشمند امکان تغییر رنگ نور را دارند و می‌توانند تا 16 میلیون رنگ تولید کنند. از این ویژگی می‌توان در مناسب‌های مختلف و یا برای ایجاد تغییر در خانه استفاده کرد.
  4. این لامپ‌ها حتی کمک می‌کنند بهتر بخوابید. با بهره‌گیری از علم نورپردازی، لامپ هوشمند به گونه‌ای طراحی شده که سطح ملاتونین بدن را در طول روز کم و با نزدیک شدن به شب زیاد کند.
  5. بعضی از انواع لامپ‌های هوشمند اسپیکر دارند. به این ترتیب می‌توانید در هر کجای خانه به موسیقی مورد علاقه خود گوش بدهید. یکی از امکانات این لامپ‌ها تغییر نور با توجه به موسیقی است که برای مهمانی‌ها بسیار پرکاربرد است.
نحوه نصب و راه اندازی لامپ هوشمند

نصب لامپ هوشمند کار آسانی است. کافی است لامپ فعلی را باز کرده و لامپ جدید را جایگزین کنید و لامپ هوشمند بلافاصله مانند لامپ معمولی شروع به کار خواهد کرد. اما برای دسترسی به قابلیت‌های هوشمند، نیاز به نوعی ارتباط بیسیم است. روش اول اتصال مستقیم لامپ به اینترنت خانه است. انواع خاصی از محصولات مانند لامپ‌های تولید شده توسط Lifx نیازی به هاب برای دسترسی به شبکه WiFi خانه ندارند. به این ترتیب با نصب اپلیکیشن همراه لامپ هوشمند بقیه مراحل نصب و راه‌اندازی به آسانی پیش می‌رود.

روش دوم خرید هاب مربوطه برای نصب لامپ‌های هوشمند است. هاب هوشمند مانند یک پل ارتباطی بین لامپ و روتر بیسیم عمل می‌کند. بنابراین تنها کاری که لازم است انجام دهید اتصال هاب به روتر WiFi است. سپس برای هر برند اپلیکیشن مخصوص را دانلود کرده و طبق دستورالعمل پیش روید.

روش سوم اتصال لامپ‌ها با Bluetooth است. توجه داشته باشید که برای هر برند ممکن است روش متفاوتی برای نصب و راه‌اندازی نیاز باشد. بنابراین خواندن دفترچه دستورالعمل همراه لامپ هوشمند الزامی است.

کاربردهای خلاقانه‌ی لامپ‌های هوشمند



 در این بخش می‌خواهیم کارهایی که می‌توانید با سیستم‌های نورپردازی هوشمند انجام دهید، به شما نشان دهیم. اگر یک سیستم نورپردازی هوشمند در منزل خود دارید ولی نمی‌دانید چگونه می‌توانید بیشترین استفاده را از آن ببرید، مطالبی که در ادامه خواهند آمد، راهنمای خوبی برای شما هستند.
به لامپ‌های هوشمند منزل خود برنامه زمانی بدهید

هر سیستمی که نام هوشمند را یدک می‌کشد حتما دارای قابلیت برنامه‌ریزی زمانی است. برای دادن یک برنامه زمانی به سیستم نورپردازی هوشمند، اولین چیزی که نیاز دارید، اپلیکیشن رسمی سخت‌افزارهایی است که در این سیستم به کار رفته‌اند.

در محیط کاربری اپلیکیشن مربوطه به‌دنبال گزینه‌های برنامه‌ریزی زمانی (Scheduling) بگردید و قطعا گزینه‌ای را پیدا خواهید کرد که بتوانید ازطریق آن به لامپ‌های هوشمند خود دستور بدهید تا در زمان‌های خاصی روشن یا خاموش شوند. در بعضی از سیستم‌ها می‌توان زمان خاموش و روشن شدن لامپ‌ها را با زمان طلوع و غروب آفتاب تنظیم کرد. فراموش نکنید که برای استفاده از این قابلیت، باید به اپلیکیشن مربوطه اجازه دهید تا به داده‌های موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد.

اگر اپلیکیشن سیستم نورپردازی هوشمند شما از قابلیت‌هایی در این حد پیشرفته پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از یک سیستم IFTTT که پیش‌تر به شما معرفی کردیم، استفاده کنید. سیستم‌های IFTTT سخت افزارهایی هستند که آن‌ها را به سیستم نورپردازی هوشمند متصل می‌کنید تا دستورالعمل‌های پیچیده شخصی‌سازی‌شده را به‌صورت خودکار اجرا کند.
روشن شدن لامپ‌ها در هنگام ورود به منزل

هیچ کس دوست ندارد زمانی‌که به خانه باز می‌گردد با اتاقی تاریک روبه‌رو شود. از سوی دیگر، روشن گذاشتن لامپ‌ها به‌نوعی اصراف در برق و عمر مفید لامپ‌های هوشمند گران‌قیمت است. شما می‌توانید اپلیکیشن سیستم نورپردازی هوشمند را برای یافتن قابلیت روشن شدن لامپ‌ها در هنگام ورود به منزل جست‌وجو کنید و اگر چنین قابلیتی در اپلیکیشن مربوطه پیدا نکردید، می‌توانید یک سیستم IFTTT روی سیستم نورپردازی هوشمند نصب کنید. به‌عنوان مثال، داده‌های GPS گوشی شما می‌تواند ازطریق اپلیکیشن یا IFTTT، لامپ‌های منزل شما را روشن کند.
گروه‌بندی کردن لامپ‌ها برای کنترل بهتر

یکی از روش‌های استفاده از سیستم‌های نورپردازی هوشمند، گروه‌بندی لامپ‌ها بر اساس اتاق یا ناحیه است. برای مثال، می‌توانید تمامی لامپ‌های اتاق خواب را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا درست در نیمه‌شب خاموش شوند یا اینکه در ساعات 10 صبح تا چهار بعد از ظهر، شدت نور تمامی لامپ‌های پذیرایی منزل شما تا 50 درصد کاهش یابد.

در هر صورت شما می‌توانید گروه‌هایی برای لامپ‌های هوشمند تعریف کنید تا هر گروه به‌صورت یک واحد هماهنگ و مستقل از سایر گروه‌ها عمل کند و برنامه‌ای زمانی برای هر گروه به‌صورت جداگانه تعریف کنید.
تنظیم حالت نور برای وضعیت‌های مختلف


همان‌طور که پیش از این گفتیم، می‌توانید برای هر وضعیتی، نورپردازی خاصی تعریف کنید. به‌عنوان مثال، نورپردازی مناسب برای تماشای فیلم با نورپردازی مناسب برای مطالعه کردن یا نورپردازی مناسب برای زمان شام متفاوت است.

برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن سیستم نورپردازی هوشمند استفاده کنید. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید شدت روشنایی، رنگ و دمای رنگ نور را تنظیم کنید. این امکان وجود دارد که برای هر وضعیت خاص یک نورپردازی مطلوب تعریف کنید تا تنها با یک دستور ساده، نور منزل شما با وضعیت تطابق پیدا کند.
با استفاده از سیستم‌های نورپردازی هوشمند می‌توانید یک حالت نوری برای هر وضعیت تعریف کنید
تأمین امنیت منزل



جالب است بدانید که می‌توان از سیستم‌های نورپردازی هوشمند برای تأمین امنیت منزل استفاده کنید. شما می‌توانید حسگرهای حساس به نور متصل به سیستم نورپردازی هوشمند منزلتان را در اطراف منزل و جای‌جای آن نصب کنید تا هرگونه تحرکی در منزلتان را به اطلاع شما برسانند. به‌علاوه، روشن شدن لامپ‌ها با نزدیک شدن سارق به منزل، می‌تواند او را فراری دهد.

برای این کار می‌توانید از سیستم‌های IFTTT استفاده کنید. این سیستم‌ها می‌توانند تعداد زیادی حسگر حرکتی یا دیگر انواع حسگرهای امنیتی را به سیستم نورپردازی شما متصل کنند.

حالت تعطیلات (Vacation mode) یکی دیگر از قابلیت‌های امنیتی سیستم‌های نورپردازی هوشمند است. زمانی‌که قرار است مدتی طولانی به منزل خود بازنگردید، با فعال کردن این حالت می‌توانید کاری کنید که لامپ‌های هوشمند منزل شما به‌طور تصادفی خاموش و روشن شوند تا سارقین تصور کنند کسی در منزل حضور دارد و بی خیال سرقت از منزل شما شوند.   

سخن آخر

از آنجایی که لامپ های هوشمند از مصرف انرژی کمتری برخوردار هستند و نسبت به لامپ های قدیمی از عمر طولانی تری برخوردار می باشند، در نتیجه خرید آن ها یک خرید هوشمند اقتصادی به شمار می رود و شما در دراز مدت میتوانید هزینه کمتری برای نگهداری و استفاده از آنها پرداخت کنید.

از جمله مهمترین پارامتر هایی که در حین انتخاب لامپ هوشمند می بایست به آن دقت کنید توجه به قیمت این لامپ ها می باشد. اغلب لامپ های هوشمند موجود در دنیا قیمتشان کمتر از 50 دلار می باشد.

منبع: تکنوسان مگ